Časté otázky

Vyberte si kategorii, do které patří Vaše otázka.

? Je doba platnosti zkoušek na pojištění časově omezena?

Prokázání odbornosti pro distribuci pojištění složením zkoušky pro danou/dané skupiny odbornosti nemá omezenou časovou platnost. Platnost osvědčení o úspěšném absolvování zkoušky je však podmíněna tím, že odborně způsobilá osoba činnost fakticky vykonává a případné přerušení praxe netrvá déle než 3 roky. §56 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, stanovuje, že pokud je přerušení praxe delší než 3 roky, musí se zkouška skládat znovu (a to bez ohledu na absolvování následného vzdělávání v tomto mezičase).

? Archivuje ČAP, jakožto akreditovaná osoba, certifikáty o úspěšném absolvování zkoušky?

Akreditovaná osoba musí každé osobě, která úspěšně vykonala odbornou zkoušku, vydat bez zbytečného odkladu osvědčení o úspěšném vykonání zkoušky, s obsahovými náležitostmi dle zákona. U České asociace pojišťoven má každý absolvent zkoušky své certifikáty uloženy v aplikaci Akademie ČAP ve svém uživatelském účtu, může si je kdykoliv stáhnout či vytisknout.

? Proč musím v rámci odborné zkoušky odpovídat na otázky z oblastí, se kterými se v rámci své profese vůbec nesetkávám?

Skladba otázek pro jednotlivé typy zkoušek jsou stanoveny příslušnou vyhláškou. V případě zkoušky na pojištění je stanovena vyhláškou č. 195/2018 Sb., která stanovuje povinné tematické oblasti pro každý typ zkoušky. Tato vyhláška uvádí, že každá zkouška musí obsahovat otázky z kategorie „I. Společné tematické oblasti potřebných odborných znalostí“, která zahrnuje konkrétní témata z oborného minima o finančním trhu a témata týkající se struktury, subjektů a fungování pojišťovnictví. Celkově je v této kategorii 207 otázek, ze kterých se podle typu zkoušky losuje do testu od 7 do 17 otázek. Stejně tak existují další tematické kategorie, které se již váží na konkrétní typy zkoušek a mají svůj obsah touto vyhláškou pevně dán. Akreditované osoby nemají pravomoc do jejich struktury zasahovat.

? Jdu na prezenční termín zkoušky. Co si mám vzít s sebou?

Účastník zkoušky je povinen předložit platný doklad totožnosti, tzn. občanský průkaz, cestovní pas, případně náhradní doklad vystavený policií, nebo jiný doklad, pokud je účastník zkoušky občanem jiného státu. Účastník zkoušky, který nepředloží platný doklad totožnosti, nebude ke zkoušce připuštěn. Veškeré technické vybavení a pomůcky k vykonání zkoušky (tablet, kalkulátor, psací potřeby) jsou účastníkovi zkoušky rozdány před spuštěním testu.

? Jak probíhá zkouška v distanční formě?

Popis a návod pro účastníky distančních zkoušek naleznete na portále Akademie ČAP, v záložce zkoušky, Distanční forma.

? Pomůžete mi s přípravou na zkoušku?

Ano, pro každý typ zkoušky je vytvořen speciální e-learningový kurz, který slouží jako příprava na zkoušku. Pro účastníky zkoušky jsou tyto kurzy zdarma.

? Kdy vzniká povinnost absolvovat následné vzdělávání?

Prvním kalendářním rokem, kdy osoba uvedená v § 55 ZDPZ musí absolvovat následné vzdělávání, je kalendářní rok následující po kalendářním roce, ve kterém tato osoba úspěšně vykonala odbornou zkoušku, v případě odbornosti pro distribuci zajištění kalendářní rok následující po kalendářním roce, ve kterém tato osoba prokázala získání odborných znalostí a dovedností pro distribuci zajištění podle § 56 odst. 4 ZDPZ.

? Jsem-li nemocný nebo mám jiné závažné důvody a nesplním v daném roce povinnost absolvovat následné vzdělávání v rozsahu min. 15 hodin, je nutné složit znovu odbornou zkoušku?

Jestliže nemohla osoba uvedená v § 55 následné vzdělávání ze závažného důvodu včas absolvovat, musí tak učinit bez zbytečného odkladu poté, co tato překážka odpadla. Není tedy nutné opakovat odbornou zkoušku z důvodu jednorázového neabsolvování následného vzdělávání.

? Jsem na mateřské dovolené a vracím se po více než 3 letech do zaměstnání. Nemusím znovu vykonávat zkoušku? Resp. je dostačující, když jsem po dobu mateřské absolvovala následné vzdělávání?

§56 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, stanovuje, že pokud je přerušení praxe delší než 3 roky, musí se zkouška skládat znovu (a to bez ohledu na absolvování následného vzdělávání v tomto mezičase). Rodičovská dovolená se ve smyslu ZDPZ považuje za závažný důvod neabsolvování následného vzdělávání (tedy je v pořádku, že se po tuto dobu následné vzdělávání neabsolvuje), ale rovněž se považuje za přerušení praxe. Bližší informace jsou k dispozici v dohledovém benchmarku ČNB, str 7.

? Mohu se přihlásit na kurz z Katalogu profesního vzdělávání?

Katalog je vytvořený pro vzdělávací potřeby pojistného trhu a byl vytvořen ve spolupráci s členskými pojišťovnami ČAP. Kurzy doporučujeme pojišťovacímu a finančnímu trhu.

? Jsem v portále Akademie ČAP registrovaný (absolvoval jsem s ČAP zkoušky odborné způsobilosti, následné vzdělávání nebo e-learningový kurz k manuálu flotilníka). Jak se mohu přihlásit na kurz z Katalogu?

Pokud jste již do portálu registrovaní, přihlaste se a vyberte si kurz z katalogu. Pokud se vám objeví červené tlačítko „Přihlásit“, váš zaměstnavatel vám umožnil přihlášení na kurz. Přihlaste se. Pokud se vám červené tlačítko „Přihlásit“ neobjevilo, je třeba se s požadavkem na přihlášení obrátit na správce portálu ve vaší pojišťovně. V části „Kontakty“, najdete e-mail na vašeho správce, kterému napište, že máte o kurz zájem. Zajistí vaše přihlášení.

? Jsem zaměstnancem členské pojišťovny ČAP, ale zatím jsem se do portálu Akademie ČAP neregistroval. Jak se mohu registrovat?

Registrovat se můžete zde. Poté co se registrujete, musí vaši registraci ověřit váš zaměstnavatel. Vyčkejte na e-mail, na který vám po schválení vaší registrace přijdou přístupové údaje. Ověření na straně vašeho zaměstnavatele může chvíli trvat. Neváhejte nás případně kontaktovat na e-mailu katalog@akademiecap.cz.

? Jsem zaměstnancem členské pojišťovny ČAP, ale při registraci v nabídce nevidím svého zaměstnavatele. Mohu se přihlásit?

S vaší pojišťovnou pravděpodobně probíhají jednání o využívání aplikace. Pro více informaci kontaktujte svého zaměstnavatele (HR oddělení) nebo nás na e-mailu katalog@akademiecap.cz.

? Zaregistroval jsem se do portálu Akademie ČAP, ale nepřišly mi žádné další informace. Co mám dělat?

Poté co se registrujete, musí vaši registraci ověřit váš zaměstnavatel. Vyčkejte na e-mail, na který vám po schválení vaší registrace, přijdou přístupové údaje. Ověření na straně vašeho zaměstnavatele může chvíli trvat. Neváhejte nás případně kontaktovat na e-mailu katalog@akademiecap.cz.

? Přihlásil jsem se na kurz, co se bude dál? Jak se dozvím informace o realizaci aj.?

Poté co se přihlásíte na kurz, dostanete e-mail o potvrzení Vaší přihlášky. Následně čekáme na jejím potvrzení ze strany vašeho zaměstnavatele. Jakmile nám váš zaměstnavatel vaši přihlášku potvrdí, obdržíte e-mail s potvrzením, nebo případným zamítnutím. V obou případech však obdržíte e-mail. Týden před konáním vás podle naplnění kurzu, budeme informovat, zda se kapacita kurzu naplnila a kurz se bude konat. Pokud se kurz konat bude, obdržíte všechny potřebné informace e-mailem. Jestliže ne, budeme vás také informace o dalším postupu.

? Jak probíhá platba za kurz?

Faktura za kurz se vystavujeme po skončení kurzu a je zaslána přímo na vašeho zaměstnavatele. Pokud jste samoplátcem, zasílá se vám. Platbu je možné provést také platební kartou přes platební bránu.

? Probíhají kurzy online nebo prezenčně?

Jsou možné všechny varianty. Informace o formě kurzu je v detailu termínu. Kurzy pořádané prezenčně jsou v Praze. Kurzy online probíhají přes platformu MS Teams nebo Zoom. Detaily se dozvíte při potvrzení konání kurzu včetně návodu, jak se přihlásit. Pro příprava na online kurz vám pomůže náš video návod. Některé kurzy probíhají také hybridně – je možné se zúčastnit prezenčně i online. I tato informace je uvedena v detailu termínu.

? Mohu kontaktovat lektora kurzu?

Pokud máte jakýkoliv dotaz k náplni kurzu nebo lektorovi, napište nám na katalog@akademiecap.cz. Váš dotaz lektorovi doručíme a předáme Vám také odpověď. Kontakty na lektory neposkytujeme.

? Mohu obdržet více informací k náplni kurzu, než je uvedeno na webových stránkách?

Jestliže máte konkrétnější dotaz, napište nám na katalog@akademiecap.cz.

? Jaká je kapacita kurzů?

Kapacita kurzů je uvedena v detailu termínu, kde vidíte také průběžnou obsazenost.

? Jsou součástí kurzu také materiály?

Ano, po skončení kurzu najdete na svém profilu v Akademii ČAP materiály v elektronické formě.

? Obdržím potvrzení o absolvování kurzu?

Ano, po skončení kurzu najdete ve svém profilu v Akademii ČAP certifikát potvrzující absolvování kurzu.

? Jaké jsou storno podmínky? Co se stane, když se z kurzu odhlásím, nebo dorazím? Na co mám nárok?

Pokud svou potvrzenou přihlášku zrušíte více než 8 kalendářních dní před konáním kurzu, žádné storno poplatky nejsou. Pokud bude přihláška zrušena 7 a méně dní před konáním kurzu, bude fakturovaná celá částka. V takovém případě máte nárok na materiály z kurzu. Je možné za sebe přihlásit náhradníka.

? Co se stane, pokud bude zrušený kurz ze strany Akademie ČAP?

ČAP může zrušit kurz, pokud kurz nebude mít dostatečně naplněnou kapacitu. V takovém případě budou přihlášení kontaktováni a bude jim nabídnutý další termín nebo možnost registrovat se na jiný kurz ve stejné hodnotě. Přihlášení také budou mít možnost svou registraci bezplatně zrušit. Pokud bude kurz zrušený z důvodu nemoci lektora, bude přihlášeným nabídnutý další termín nebo možnost registrovat se na jiný kurz ve stejné hodnotě.

© Akademie ČAP 2019-2023, ČESKÁ ASOCIACE POJIŠŤOVEN
Created by LOGOSINFO Česká republika s.r.o.